Sporten

En wat betekent dat voor de verzorging van je voeten?

Verantwoord schoeisel

Het is belangrijk om tijdens het sporten goede sportschoenen te dragen. Dat wil zeggen: goed passend, niet versleten schoeisel, specifiek bedoeld voor de sport die je uitoefent. Verkeerde of slechte sportschoenen kunnen leiden tot diverse voetklachten:

  • Blauwe teennagels
  • Ingescheurde teennagels (vaak de grote teen)
  • Kloofvorming aan de hielen
  • Overmatig transpireren
  • Blaren
  • Knobbels aan de voet
  • Een omzwikkende (buiten)enkel
  • Pijn aan de voorvoet
  • Overmatige eeltvorming en/of likdoorns onder de voet, op en tussen de tenen

Besmettingsrisico’s

Wanneer je na het sporten gaat douchen in een gemeenschappelijke ruimte, lopen je voeten meer risico op het krijgen van wratten of schimmelinfecties. Door tijdens het douchen badslippers te dragen, verklein je de kans op besmetting.

Sporten wordt een stuk minder leuk, als onze voeten niet goed functioneren. Houdt ze daarom fit en gezond!

Wat kun je zelf doen?

  • Was je voeten meteen na het sporten, liefst zonder zeep
  • Droog je voeten goed af, ook tussen de tenen
  • Smeer je voeten in met een voeten crème, dit houdt de huis soepel
  • Draag goed passende sportschoenen die bedoelt zijn voor de gekozen sport
  • Draag je sportschoenen alleen tijdens het sporten
  • Draag sokken die goed absorberen, liefst zonder naden
  • Knip je teennagels recht en niet te kort en knip geen hoekjes af om ingroeien te voorkomen
  • Bezoek regelmatig Marjan’s Pedikuurtje

Waarom naar de Pedicure?

Bij pijn aan je voet, door bijvoorbeeld een ingegroeide teennagel, eelt of een likdoorn, zal je je voet (onbewust) anders neerzetten om de pijn te ontwijken. Als gevolg van verkeerde afwikkeling van de voet, belast je je voet verkeerd. Dan is je kans op blessures groter. Je kunt veel ellende voorkomen als je regelmatig een bezoek brengt aan de pedicure.